De buurt rond de Hoogstraat en de Weststraat, net buiten de muren van ons Castellum, wordt meer en meer het economisch centrum van ons “Steedje”. De nieuwe vestiging van Supermarkt Spegelaere, met een riante parking, lag aan de basis van  een langzame verschuiving. Maar er komt nog meer!

Op de plaats waar tot voor enkele jaren en weken De Post, KBC en een videotheek gevestigd waren, wordt een prachtig bouwproject gerealiseerd door de familie Claeys. In de buurt vestigde zich ook een nieuw verzekeringskantoor en frituur Hakuna Patata. Op de plaats van het woonhuis van de familie Galle, naast Apotheek Lesage, zijn de werken gestart voor een statige wing met aparte architectuur.

Ook de site van de geklasseerde molen Acke, waar ooit nog een verzekeringskantoor en de bibliotheek huisden kreeg de vergunningen voor de restauratie en een bouwproject. In de vroegere meubelzaak Rotsaert zijn intussen een fietsenzaak en schoonheidssalon gevestigd. Waar ooit brandstoffen Cuypers actief was, huist een oogartsenpraktijk. De drukkerij Smis blijft een gevestigde waarde in deze buurt. Op de plaats van het klooster en internaat bestaan ambities om een nieuwe lagere school te bouwen, met een parochiaal centrum ter vervanging van het bouwvallig Christen Gildhof. De groep Spegelaere heeft de ambitie om de dokterspraktijk van wijlen dokter Langouche, naast de site van de supermarkt, om te vormen naar een woonproject met nieuwe handelszaak. Tot slot komt naast de Stedebeek, tegenover de Zuidpoort, op de terreinen van de hoveniers François en Vandenbussche een uniek gelegen appartementsblok.