Burgemeesterswissel

Na een ononderbroken ambtsperiode van meer dan dertig jaar heeft Ignace Dereeper zijn ontslag als burgemeester aangeboden bij de Vlaamse regering.

Door een meerderheid van de gemeenteraadsleden werd schepen Peter Velle ondertussen voorgedragen als kandidaat-opvolger. Na de voorziene wettelijke procedures en de eedaflegging in handen van de gouverneur, wordt hij de nieuwe burgemeester van onze stad.

Ignace Dereeper (71 jaar, CD&V) is afkomstig van Zevekote, maar groeide op aan de rand van de Oudenburgse Zwaanhoek. Vanaf de jaren 60 werkte hij in een garage en bij het reisagentschap Royal Tours in Oostende (later Jetair). In de periode 1976-1977 werkte hij als journalist voor het regionaal nieuws bij o.a. Het Nieuwsblad. In 1978 ging hij werken bij het NCMV (nu Unizo). Vanaf 1981 tot 2003 werkte hij bij de Christelijke Mutualiteit in Oostende. Dereeper was in zijn jeugd al actief in het verenigingsleven, onder meer als leider bij de jeugdbewegingen KSA en KAJ. Hij ging in Oudenburg in de gemeentepolitiek en werd in 1968 secretaris van de lokale CVP-afdeling. In 1970 nam hij een eerste keer deel aan de gemeenteraadsverkiezingen. Bij zijn tweede deelname in 1976 werd hij verkozen en werd hij vanaf 1977 schepen. Na de verkiezingen van 1982 werd hij eerste schepen en in 1989 werd hij burgemeester van Oudenburg. Hij bleef na de verkiezingen van 1994, 2000 en 2006 burgemeester. Hij werd terug burgemeester en provincieraadslid in 2012. De burgervader heeft er bijna vijftig jaar in de Oudenburgse politiek opzitten, waarvan dus bijna dertig jaar als burgemeester. Dereeper is gehuwd met Kristien Trouvé en heeft twee kinderen. Ignace Dereeper blijft gemeenteraadslid tot het einde van de legislatuur.

De toekomstige burgemeester, Peter Velle (46 jaar, CD&V), werd in 1995 op 23-jarige leeftijd schepen. Hij was voordien actief als leider in de plaatselijke KSA, jeugdraad en speelplein, muzikant bij jeugdkoor Koriander en voorzitter van Joc 't Scharnier. Peter Velle woont in Ettelgem, is gehuwd met Joke Debevere en heeft drie kinderen (Flor, Merel & Roos). Hij is maatschappelijk assistent van opleiding, werkte o.a. achttien jaar voor het provinciebestuur en is sinds kort beroepshalve teamlid bij het Vlaams Agentschap Jongerenwelzijn. Daarnaast is hij o.a. voorzitter van Koninklijke Harmonie Sint Cecilia. Na Ignace Dereeper wordt Peter Velle, bij zijn officiële aanstelling, de tiende burgemeester van Oudenburg sinds de Belgische onafhankelijkheid in 1830 en de derde sinds de fusie van Ettelgem, Roksem, Westkerke en Oudenburg in 1977.

De vrijgekomen plaats in het schepencollege zal tot eind december ingenomen worden door gemeenteraadslid Isabelle Capelle (49 jaar, CD&V), die in een vorige legislatuur al zetelde als schepen.